Лікарня має працювати
Які побоювання ми чуємо на сьогодні від жителів громади та працівників Більмацької районної лікарні? «Лікарню закриють!», «Лікарям селищна рада не дає грошей!», «Селищна рада закриває лікарню!».
Пропонуємо розібратися в ситуації, що склалася.
1 квітня 2020 року Державою запроваджена реформа вторинної ланки медицини. Основна ідея реформи: лікарня, яка працює за Програмою медичних гарантій, отримує кошти за надані послуги згідно з договором з Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ) для оплати праці своїх працівників.
Лікарня працює за принципом господарської діяльності – оплата за виконану роботу, тобто за фактично надані послуги пацієнту. Тож, у 2021 році НСЗУ оплачує послуги медичним закладам лише за наданими звітами.
Чим більше послуг, тим більше коштів, чим більше пацієнтів у лікаря-спеціаліста, тим більше коштів на зарплату.
Заклади, які уклали договір з НСЗУ, є самостійними в питанні розпорядження коштами, які вони отримують за надані послуги. Надавачі витрачають гроші керуючись Господарським кодексом та відповідно до фінансового плану, який затверджується власником закладу. Фінансовий план є основним документом, відповідно до якого медзаклад отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій. За кошти, отримані від НСЗУ, заклад, насамперед, має забезпечити надання пацієнту безоплатно повного обсягу медичних послуг, згідно із договором. І тільки потім витрачати їх залишок на підвищення зарплат, закупівлю нового обладнання чи ремонт.
Проте у зв’язку з низькими тарифами на послуги, що надаються комунальними закладами згідно з договором з НСЗУ, склався дефіцит річних асигнувань на утримання медичних установ. В основному це стосується закладів охорони здоров’я ліквідованих районів області.
Не виключенням є і КНП «Більмацька районна лікарня».
Розрахункова річна потреба асигнувань для утримання лікарні на початок 2021 року становила 26,1 млн.грн.
Питома вага на оплату праці з нарахуваннями - 84,0% (21,9 млн.грн.). Енергоносії - 10,2% (2,6 млн.грн.).
При цьому, кошти НСЗУ в сумі 12,6 млн.грн. забезпечували потребу в асигнуваннях на утримання установи лише на 48,1%.
Таким чином, початковий річний дефіцит асигнувань складав 13,5 млн.грн., або 51,9% від потреби.
Нажаль, вжиті керівництвом лікарні протягом останніх років заходи з оптимізації мережі, ліжкового фонду та скорочення штатних одиниць не дають належного ефекту щодо вирішення проблеми дефіциту коштів.
Протягом року, також, відбулися деякі зміни в структурі закладу, оптимізовано деякі видатки, що дозволило дещо заощадити фінансовий ресурс та зменшити дефіцит на утримання закладу на 1,7 млн.грн.
Щодо коштів, очікуваних за договорами з НСЗУ, то слід зазначити, що в першому кварталі 2021 року діяв продовжений договір в цінах попереднього року з НСЗУ, яким передбачені доходи КНП «Більмацька РЛ» в сумі 5,2 млн.грн. З 01.04.2021 укладений новий договір про обсяг надання медичних послуг до кінця поточного року, яким передбачено на другий квартал 3,5 млн.грн., що на 32,3% менше від попереднього, на третій квартал- 3,8 млн.грн. і на четвертий – 3,8 млн.грн. (включаючи плату за випадки). (Разом це – 16,3 млн.грн.).
Таким чином, уточнений річний дефіцит асигнувань склав 8,1 млн.грн., або 33,2% від потреби. Тобто, на сьогодні лікарня має доходи, які далеко не в повному обсязі забезпечують потребу на утримання закладу, в т.ч. на виплату заробітної плати. Поточні видатки на утримання лікарні покриваються за рахунок коштів місцевого бюджету.
Оскільки лікарня обслуговує мешканців нашої і сусідніх Комиш-Зорянської, Смирновської та Розівської територіальних громад (майже 30 тис. чоловік), то було укладено договір про співробітництво територіальних громад, згідно з яким домовилися спільно фінансувати (утримувати) лікарню. Обрахунки проводилися пропорційно чисельності населення, що скористались послугами лікарні у попередньому році (лікарські відвідування та лікування у відділеннях). У першому півріччі 2021 року сторонами договору виділялися асигнування на фінансування (утримання) лікарні. А от починаючи з другого півріччя 2021 року кошти від сусідніх громад на підтримку лікарні не надходять. Фінансові можливості Більмацької селищної ради, також, небезмежні.
Станом на 01.11.2021 виділено асигнувань на фінансову підтримку лікарні в загальній сумі 5,4 млн.грн., або 66,7% від дефіциту, з них:
Більмацькою селищною радою - 4,0 млн.грн., або 49,1% від дефіциту, Комиш-Зорянською селищною радою – 0,8 млн.грн., або 10,4 %, Смирновською сільською радою - 0,6 млн.грн., або 7,3%.
Отже, фінансовий ресурс суб’єктів співробітництва надалі не дозволяє за рахунок коштів місцевих бюджетів здійснювати підтримку закладу вторинної медицини. Як наслідок, на сьогодні склалася напружена ситуація з виплатою основної заробітної плати, відпускних та матеріальної допомоги працівникам, проведенням інших першочергових видатків.
Що робити? Який вихід із ситуації, що склалася? Що можна вдіяти?
На сьогодні є такі варіанти вирішення проблеми.
По-перше, медичний заклад змушений оптимізуватися і надалі. Але подальше проведення оптимізації лікарні несе прямі загрози остаточної її руйнації, низького рівня оплати праці та порушення соціального захисту медичних працівників.
По-друге, з метою збереження закладів медицини та зняття соціальної напруги серед населення, Більмацька селищна рада вже звернулася в усі вищі органи влади з проханням терміново розглянути питання щодо:
1) виділення додатково асигнувань з обласного бюджету на підтримку медичних закладів;
2) збільшення тарифів на послуги, що надаються комунальними медичними закладами згідно з договорами з НСЗУ.
По-третє, потрібно зрозуміти, що зарплати, премії та інша фінансова мотивація, що раніше регламентувалася різними постановами, наказами тощо зараз стала відповідальністю адміністрації лікарні.
Селищна рада не має жодного впливу на зарплату, премії, стимулюючі та їх розміри, як і НСЗУ, яке зобов’язане оплачувати надані медичні послуги згідно зі звітами про їх надання.
Роль керівництва медзакладу суттєво змінилася - заклад вже не є бюджетною установою, яка освоює гроші, а підприємством, яке заробляє їх і розпоряджається ними згідно з фінансовим планом. Від стратегії розвитку, яку обере керівництво лікарні та спроможності скласти реальний фінансовий план і виконати його, залежить успішність лікарні і зарплати працівників.
Як бачимо, трансформація системи фінансування медичної галузі стала спусковим гачком для змін, серед яких - підвищення ролі і статусу лікаря та збільшення оплати праці для медичних працівників.
У медзакладів з’явилася мотивація бути фінансово ефективними та підвищувати якість медичних послуг для пацієнтів.
В свою чергу селищна рада разом з колегами сусідніх громад, жителі яких обслуговуються в лікарні, та керівництвом комунального некомерційного підприємства «Більмацька районна лікарня» цю болючу проблему обговорюють і шукають шляхи вирішення. Громадянин має отримати медичну послугу, а медичний працівник – зарплату.
Селищний голова